Wat is de beste aanpak om uw software te vernieuwen?
Wie kent ze niet, Cruijff, Pelé of Messi? Ware voetballegendes die jarenlang hele elftallen naar grote hoogten stuwden. Maar ze werden ouder, verloren ze hun souplesse en raakten eerder geblesseerd. Jongere spelers waren fitter en sneller dan zij. En ook het voetbal zelf stelde andere eisen.
Met legacy software is het net zo. Hoe allesbepalend de software ook is, na verloop van tijd ontstaan vaker problemen en storingen. Applicaties zijn traag, missen functionaliteit en zijn slecht geïntegreerd met nieuwere (cloud)technologie. Terwijl organisaties juist nu wendbaar en flexibel moeten zijn, werkt verouderde legacy software dat tegen. Net als in het voetbal is het wachten op het eindsignaal.
In dit blog leest u waarom het gebruik van legacy software en oude IT de digitalisering, continuïteit en ontwikkeling van organisaties in de weg staat. Wat zijn de knelpunten en risico’s? Wat betekent dit voor het werkplekbeheer? En het allerbelangrijkste: hoe blijft u problemen voor?
Allereerst legacy software. Dat zijn vaak grote applicaties voor primaire bedrijfsprocessen. Een ERP-systeem voor een voedingsproducent, een WMS bij een groothandel of een beveiligings- en toegangssysteem in de zorg.
Jaren geleden als maatwerkapplicatie gebouwd op een fysieke server en nog steeds in gebruik.
Verouderde software ondersteunt deze legacy software bij allerlei processen. Denk hierbij aan HR, financiën, facilitaire zaken of inkoop. Applicaties die tegenwoordig steeds vaker beschikbaar zijn als nieuwe SaaS-dienst in de cloud.
Beide zijn essentieel voor het bedrijfsproces, maar net als Pelé, Cruijff of Messi aan het einde van hun carrière.
Draait er in uw organisatie (veel) legacy software? Dan is het hoog tijd om alert te zijn op de risico’s die dat met zich meebrengt voor het ict-beheer. De belangrijkste risico’s doen zich voor op deze drie gebieden:
Meten is weten en kennis is macht. Twee clichés, maar wel met een enorme waarheid. Nu u weet waar u risico loopt, kunt u in kaart brengen waar actie nodig is.
Hier zijn 6 redenen waarom dat verstandig is:
Door prestatieproblemen en trage processen raken medewerkers geïrriteerd en neemt de productiviteit af. Legacy-systemen worden steeds kwetsbaarder waardoor een veilige online werkplek in gevaar komt. Reputatieschade en financiële schade liggen op de loer.
Ook wordt het steeds moeilijker om te integreren met andere systemen en nieuwe (cloud)technologieën. Wat betekent dat voor de efficiëntie en concurrentiepositie van uw organisatie?
Oude legacy software kan u als mkb’er en uw it-afdeling flink wat kopzorgen bezorgen. Wat is de beste aanpak om software te vernieuwen? Is IT uitbesteden misschien een optie?
Een groot voordeel is dat een externe ICT-leverancier diepgaande ervaring en kennis heeft van ICT, ook van de laatste ontwikkelingen. Daardoor kijkt hij objectief en met een frisse blik naar uw legacy software.
Een ander voordeel? ICT is vast niet uw primaire bedrijfsactiviteit. Outsourcing geeft u alle tijd en ruimte om te focussen op uw kerntaken: uw eigen organisatie.
Zijn er ook nadelen? Natuurlijk. Een externe ICT-leverancier is enthousiast over zijn vak en over alle mogelijkheden van IT beheer. Soms té enthousiast. Dan wil hij te veel ineens.
Daarom het advies: houd altijd zelf de regie. Weeg kosten en baten tegen elkaar af. Denk groot, maar begin klein. Een nieuwe speler staat bij zijn eerste WK tenslotte ook niet meteen 90 minuten in het veld...
Vragen? Bel Gerwin op 088 781 00 50
Meld u aan voor onze nieuwsbrief!