Microsoft 365 Voeding & productie Blog

6 redenen om uw ICT nu te screenen op legacy software

Wie kent ze niet, Cruijff, Pelé of Messi? Ware voetballegendes die jarenlang hele elftallen naar grote hoogten stuwden. Maar ze werden ouder, verloren ze hun souplesse en raakten eerder geblesseerd. Jongere spelers waren fitter en sneller dan zij. En ook het voetbal zelf stelde andere eisen.

Met legacy software is het net zo. Hoe allesbepalend de software ook is, na verloop van tijd ontstaan vaker problemen en storingen. Applicaties zijn traag, missen functionaliteit en zijn slecht geïntegreerd met nieuwere (cloud)technologie. Terwijl organisaties juist nu wendbaar en flexibel moeten zijn, werkt verouderde legacy software dat tegen. Net als in het voetbal is het wachten op het eindsignaal.

In dit blog leest u waarom het gebruik van legacy software en oude IT de digitalisering, continuïteit en ontwikkeling van organisaties in de weg staat. Wat zijn de knelpunten en risico’s? Wat betekent dit voor het werkplekbeheer? En het allerbelangrijkste: hoe blijft u problemen voor?

 

Oude software en legacy software, wat is wat?

Allereerst legacy software. Dat zijn vaak grote applicaties voor primaire bedrijfsprocessen. Een ERP-systeem voor een voedingsproducent, een WMS bij een groothandel of een beveiligings- en toegangssysteem in de zorg. 

Jaren geleden als maatwerkapplicatie gebouwd op een fysieke server en nog steeds in gebruik.

Verouderde software ondersteunt deze legacy software bij allerlei processen. Denk hierbij aan HR, financiën, facilitaire zaken of inkoop. Applicaties die tegenwoordig steeds vaker beschikbaar zijn als nieuwe SaaS-dienst in de cloud.

Beide zijn essentieel voor het bedrijfsproces, maar net als Pelé, Cruijff of Messi aan het einde van hun carrière.

Legacy applicaties brengen risico’s met zich mee

Draait er in uw organisatie (veel) legacy software? Dan is het hoog tijd om alert te zijn op de risico’s die dat met zich meebrengt voor het ict-beheer. De belangrijkste risico’s doen zich voor op deze drie gebieden: 

- Veiligheid: verouderde legacy software is kwetsbaarder voor hacken, datalekken, ransomware en andere cybercriminaliteit.
- Prestaties: Verouderde software wordt trager. De gevolgen laten zich raden: minder productieve en efficiënte medewerkers en gefrustreerde klanten.
- Compatibiliteit: legacy systemen zijn steeds minder compatibel met andere ict-oplossingen en worden steeds meer een eiland binnen uw organisatie.


6 redenen om oude software in uw ICT-omgeving in kaart te brengen

Meten is weten en kennis is macht. Twee clichés, maar wel met een enorme waarheid. Nu u weet waar u risico loopt, kunt u in kaart brengen waar actie nodig is.
Hier zijn 6 redenen waarom dat verstandig is:

Reden 1: overzicht van uw legacy software
U krijgt inzicht in welke software verouderd is en welke updates of upgrades nodig zijn om de veiligheid en de efficiëntie van uw systemen te waarborgen.

Reden 2: ondersteuning op verouderde software
U ziet voor welke software de ondersteuning minder is of helemaal is gestopt, inclusief de beveiligingsupdates, zodat u de nodige ondersteunende maatregelen kunt bepalen samen met uw ICT leverancier. 

Reden 3: knelpunten in compatibiliteit
U weet of de verouderde software nog compatibel is met andere systemen en software, die u gebruikt en wat de invloed is op efficiëntie en productiviteit binnen uw bedrijf

Reden 4: upgrade-planning
U maakt een onderbouwde planning van upgrades en kunt beter bepalen van welke software prioriteit heeft bij het upgraden. Of voor het inplannen van de aanschaf van nieuwe software

Reden 5: inzicht in ROI en kosten
U heeft naast een planning voor upgrades, inzicht in de kosten en de ROI (return on investment) van het upgraden of vervangen van verouderde software. De gecalculeerde terugverdientijd is een van de factoren voor het bepalen van prio's bij upgrade en vervanging.

Reden 6: Alternatieven
Ten slotte heeft u inzicht in welke alternatieven er zijn voor uw verouderde software en of het zinvol is om naar deze alternatieven over te stappen.

De risico’s die er zijn met legacy software en verouderde systemen hebben een directe invloed op effectief werkplekbeheer. En wel negatief.
Wilt de negatieve gevolgen van legacy software voorkomen? Lees dan nu meer in ons magazine over efficiënt werkplekbeheer!

 

De (negatieve) invloed van legacy op de moderne werkplek

Door prestatieproblemen en trage processen raken medewerkers geïrriteerd en neemt de productiviteit af. Legacy-systemen worden steeds kwetsbaarder waardoor een veilige online werkplek in gevaar komt. Reputatieschade en financiële schade liggen op de loer.

Ook wordt het steeds moeilijker om te integreren met andere systemen en nieuwe (cloud)technologieën. Wat betekent dat voor de efficiëntie en concurrentiepositie van uw organisatie?

Oude legacy software kan u als mkb’er en uw it-afdeling flink wat kopzorgen bezorgen. Wat is de beste aanpak om software te vernieuwen? Is IT uitbesteden misschien een optie?

Uw legacy zelf vernieuwen of uitbesteden aan ICT-leverancier

Een groot voordeel is dat een externe ICT-leverancier diepgaande ervaring en kennis heeft van ICT, ook van de laatste ontwikkelingen. Daardoor kijkt hij objectief en met een frisse blik naar uw legacy software. 

Een ander voordeel? ICT is vast niet uw primaire bedrijfsactiviteit. Outsourcing geeft u alle tijd en ruimte om te focussen op uw kerntaken: uw eigen organisatie.

Zijn er ook nadelen? Natuurlijk. Een externe ICT-leverancier is enthousiast over zijn vak en over alle mogelijkheden van IT beheer. Soms té enthousiast. Dan wil hij te veel ineens.

Daarom het advies: houd altijd zelf de regie. Weeg kosten en baten tegen elkaar af. Denk groot, maar begin klein. Een nieuwe speler staat bij zijn eerste WK tenslotte ook niet meteen 90 minuten in het veld...

Tip 1: Een online werkplek… zorgt voor flexibiliteit en mobiliteit 

Eén van de belangrijkste voordelen van een goede moderne werkplek in de cloud is de flexibiliteit en mobiliteit die zorgmedewerkers erdoor krijgen.

In traditionele werkomgevingen hebben medewerkers één fysieke werkplek. Hoe anders is dat met een online werkplek. Een werkplek in de cloud, die overal gelijk is, waar een zorgmedewerker ook werkt of is. Alle applicaties, tools en gegevens zijn altijd beschikbaar en werken precies zoals verwacht. 

Dat lijkt vooral efficiënt voor afstandswerkers. Maar ook interne zorgmedewerkers ervaren veel meer efficiëntie en gemak door het werken in de cloud. Op een afdeling delen verschillende medewerkers vaak dezelfde computer. Is die werkplek in de cloud? Dan logt ieder met persoonlijke gegevens simpel en snel in op haar eigen online werkplek.

Tips & tricks in ICT

Gflex Magazine

Bijblijven met de laatste ontwikkelingen, handige tips en ander nieuws over werkplekbeheer, de cloud, veilig werken online en ICT-beheer?

Dat kan met het Gflex Magazine, een regelmatige update voor iedereen die betrokken is bij ICT in het MKB, de zorg of voedingsindustrie. Lees nu de nieuwste uitgave!

Download het magazine
Gflex-Gerwin

Vragen? Bel Gerwin!

088 781 00 00
gerwin@gflex.nl

Deel deze blog

Vraag stellen?