Werkplekbeheer verandert van desktop naar complex online IT omgeving
Veertigplussers weten het nog goed. De werkplek was overzichtelijk: op kantoor had je één computer. Internet stond in de kinderschoenen en een mobiele telefoon? Die had je alleen om te bellen. De systeembeheerder had de hele ICT-infrastructuur veilig ingericht binnen de muren van de organisatie.
Tegenwoordig is de moderne werkplek online. De systeembeheerder van toen is een veelzijdige professional geworden.
Wat bekent dit voor het ICT-werkplekbeheer?
In dit blog krijgt u 5 heldere tips die u op weg helpen naar efficiënt werkplekbeheer en een stabiele ICT-infrastructuur.
De moderne werkplek is een cloud dienst geworden; altijd en overal beschikbaar. Daarnaast is er de opkomst van IoT als verlengstuk van de werkplek: sensoren, camera’s, meetapparatuur en honderdduizenden andere slimme apparaten.
Alles en iedereen is door mobiele technologie en IT met elkaar verbonden. Werken in de cloud en dus een efficiënte werkplek is afhankelijk van technologie, software en hardware. IT moet de werkomgeving zo inrichten, onderhouden en upgraden dat medewerkers veilig, effectief en productief kunnen werken.
Saillant detail: tegenwoordig staat daarbij de gebruiker centraal; niet langer de systemen of techniek.
Efficiënt werkplekbeheer is dan ook de motor voor het succes van een organisatie. Het levert een positieve bijdrage aan:
Hoe zit dat?
Een stabiele IT-infrastructuur is een must voor een efficiënte online werkplek. Maar die is tegenwoordig ingewikkeld en kwetsbaar; een flinke uitdaging in een dynamische markt. Organisaties moeten flexibel en wendbaar zijn.
De kwetsbaarheid van ICT is het duidelijkst als het gaat om veiligheid. Hacks, phishing, malware, datalekken en andere vormen van cybercrime, waar het mkb en de openbare sector extreem kwetsbaar voor zijn.
Een ICT-omgeving kent echter meer kwetsbare plekken. Vervanging van hardware en (verouderde) legacy software bijvoorbeeld, netwerkstabiliteit of applicaties voor online meetings of samenwerking.
Maar ook aan preventief serverbeheer, opslag en databases of snelle support in de vorm van een helpdesk of 24/7 technische support.
De hamvraag voor u is: ga ik mijn ICT outsourcen of blijf ik het zelf doen? Dat is voor elke organisatie anders. Feit is wel dat organisaties zicht steeds meer richten op hun kerncompetenties. Sommige besteden een deel van hun ICT-beheer uit; andere alles.
Wat uw ICT-strategie ook is, alles draait om zekerheid, veiligheid en gemoedsrust. Denkt u aan outsourcing? Overweeg dan in ieder geval deze vijf tips voor efficiënt werkplekbeheer:
Een moderne werkplek kan niet zonder een stabiele infrastructuur. Misschien wilt u op dit moment alleen het werkplekbeheer uitbesteden. Maar hoe is dat over een paar jaar?
Het verdient aanbeveling om nu al verder te kijken. Wat kan IT-outsourcing verder voor u betekenen? Denk aan cloud-oplossingen in een publieke cloud of hybride cloud, netwerkbeheer, dataopslag en -beheer, IoT, camerasystemen, VoIP-telefonie.
Zodat u meer te weten komt over efficiënt werkplekbeheer!
Vragen? Bel Gerwin op 088 781 00 50
Meld u aan voor onze nieuwsbrief!